SLIK LÆRER DU BARNET DITT Å SVØMME

12. februar 2018 -- Har tiden kommet for å lære barnet ditt å svømme? Det er ikke alltid like lett å vite hvordan man skal gå frem for å gjøre læringen trygg, moro og motiverende. Her får du noen tips til hvordan å gjøre svømmetreningen til noe barnet ditt virkelig gleder seg til.

Vær tålmodig

Det aller viktigste å tenke på når barnet skal ta sine første svømmetak er å ikke presse dem for hardt. Det å tvinge noen til å gjøre noe de ikke vil er sjeldent en god taktikk. Å venne seg til vann kan være skummelt for mange og det er derfor helt nødvendig at de får kjent seg frem i eget tempo. Om barnet føler seg usikker kan tvang i verste fall gjøre vondt verre og føre til en frykt for vann.

Barn er forskjellige, og selv om andre på samme alder har lært seg å svømme vil ikke det nødvendigvis si at barnet ditt er sent ute. Noen lærer seg å svømme allerede i fireårsalderen, mens andre er nærmere åtte år før de er trygge nok til å klare seg alene i vannet. Snakk med barna dine og ta hensyn til deres behov, det kommer ikke noe godt ut av unødvendig press.


Tilvendelse gjennom lek

Vanntilvenning er det første steget i læringsprosessen. Her blir barnet kjent med sine egne grenser og du som forelder ser hva som må jobbes med. Ta med barna i svømmehallen, til stranda eller tjernet i skogen så ofte dere kan, og gjør det til en familieaktivitet de gleder seg til.

Lek er en stor del av tilvenningen og er grunnleggende for at barna skal bli trygge i vannet. Hold dere i grunnere områder av bassenget og gjør det hele til en lek! Plask rundt, blås bobler med nese og munn og finn på aktiviteter som «hoppe sa gåsa» eller «hode, skuldre, kne og tå». Et basseng som gradvis blir dypere gir i tillegg barnet mulighet til å selv regulere hvor dypt de ønsker at det skal være.
Les mer om svømmebassengene våre her.


Øv på å flyte og dykke

Neste steg er at barnet lærer seg å flyte, noe som kun er mulig om tryggheten er tilstede. Det første man bør begynne med er å gjøre barnet komfortabel med å ha hodet under vann. Derfor kan det være lurt å øve på å dykke før dere setter i gang med svømmetreningen. En fin øvelse er å få barnet til å dykke etter gjenstander på bunnen, og sakte men sikkert bevege seg til dypere deler av bassenget ettersom de blir tryggere.

Første flyteøvelse dere kan prøve dere på er å flyte på magen med ansiktet ned i vannet. Forsikre poden om at du er der og ikke slipper taket før de føler seg trygge nok på egenhånd. Øv på å ligge stille og å bli dratt bortover etter armene mens de flyter.

En annen øvelse er å flyte på ryggen. Hjelp gjerne til med å holde ryggen oppe, og pass på at de ikke løfter hodet. Når de blir trygge på å flyte kan de øve seg på å sparke fra bassengkanten og seile bortover.


Fokuser på crawl og ryggsvømming

For mange vil neste steg være å gå over til å øve på brystsvømming. Det mange ikke er klar over er at dette er mye vanskeligere og krever mer teknikk enn crawl og ryggsvømming. Under brystsvømming blir fokuset ofte å holde hodet over vann, og dermed synker beina lett. Å svømme på rygg er derfor et mindre steg å ta, fordi de allerede har øvd på å flyte.
Øv på å bruke beina til å komme seg fremover, gjerne imens de holde seg fast i bassengkanten først. Deretter kan de prøve seg ut uten støtte fra kanten, gjerne med hjelp fra foreldre dersom de ønsker det. Når bensparkene sitter kan dere gå over til armbevegelsene. Her er det begrensninger for hvor mye man kan hjelpe til uten å forstyrre flytebeherskelsen.

Når barnet er sikker på ryggsvømmingen kan dere øve på crawl. Noen kan synes det er litt ubehagelig å ha hodet under vann, andre tar dette raskt og synes det er gøy. Husk at det ikke er noen fast regel for hvordan dette skal gjøres. Om småen mye heller vil øve på brystsvømming fra start skal de få lov til det – men det kan ta litt lenger tid.


Gi utfordringer

Ikke vær redd for å utfordre barnet litt når det begynner å bli trygg i vannet. Oppmuntre til å hoppe fra kanten, dykke på dypet og svømme under vann. Husk at hvordan de beveger seg i vannet er mye viktigere enn tiden de bruker og hvor lange strekninger de svømmer. Når barnet begynner å bli ordentlig sikker kan du også installere et motstrømsanlegg i svømmebassenget som bidrar til enda bedre kroppsbeherskelse i vannet.
Prøv å unngå å bruke flytehjelp under treningen som armringer og egg. Oppdriften i flytemidlene gir barnet en unormal stilling i vannet og gjør det vanskeligere å få teken på svømmingen når de først tas av.
Å lære å svømme skal være gøy! Med den rette tilnærmingen vil læringen gå som en lek, og barnet ditt vil være svømmeklar på null komma niks.

Lykke til!

Kilder: https://www.nrk.no/livsstil/laer-barna-a-svomme-1.1314860
https://www.nrk.no/livsstil/slik-laerer-du-barnet-ditt-a-svomme-1.13546953



<< Tilbake  



lær barnet ditt å svømme