HVORDAN STIVE LEDD KAN NYTE GODT AV ET BASSENG I HAGEN

16. juni 2018 -- Er du én av mange nordmenn som sliter med stive muskler og ledd? Det finnes heldigvis gode råd.

Stive muskler og ledd er en veldig vanlig plage blant nordmenn. Faktisk er det den vanligste årsaken til sykefravær her til lands. Noen har kroniske smerter, andre vondt nå og da. Uansett vil trening i basseng kunne gjøre underverker.


Et økende problem


Muskel- og leddsmerter er et økende problem. Det er faktisk disse plagene flest mennesker opplever. Det er den vanligste årsaken til sykefravær og trygd, og påvirker flere enn man kanskje skulle tro. I løpet av en måned vil hele 75–80 prosent av befolkningen ha opplevd smerter i større eller mindre grad.

For de fleste har det ikke betydeligste konsekvenser i hverdagen, men for andre er det kroniske plager som går ut over både dagligliv og deltakelse i arbeidslivet. Å finne en metode for å forebygge og rehabilitere er derfor en god investering, uansett plagenes alvorlighetsgrad.

Minimal belastning på leddene


Trening i vann anbefales for mennesker med muskel- og leddplager. Oppdriften du får i vann gjør at du kun kjenner 10% av kroppsvekten din. Dette gjør vanntrening til den perfekte treningsformen for mennesker med muskel-, ledd- eller ryggplager.

Også rehabilitering etter skade eller for gravide er dette en overkommelig treningsøkt. Du kan selv velge intensiteten i treningsøkten, og er perfekt uansett om du vil jobbe med kondisjon, styrke eller bevegelighet.

Viktig med fysisk aktivitet


Når du har muskel- og skjelettplager er det viktig at du ikke slutter å bevege deg. Selv om det kan virke uoverkommelig. Her er det viktig å kjenne sine egne begrensninger, og gjerne rådføre seg med lege eller annet helsepersonell. En fysioterapeut vil kunne være behjelpelig med å sette opp et godt treningsprogram tilpasset dine utfordringer.

Lett trening, slik som en svømmetur, vil absolutt kunne være en redning for dem som har mye vondt. Det anbefales å ta det rolig i starten, og alt hjelper. Begynn med en kort svømmetur noen dager i uken.

Forebyggende


Vanntrening vil være forebyggende mot muskel- og skjelettplager. Dette er bra å begynne med dersom du allerede har lette eller moderate smerter. Dersom du i tillegg svømmer eller utfører vannaerobic i oppvarmet vann, kan dette være smertelindrende i seg selv.

Det finnes mange måter å varme opp et svømmebasseng i egen hage på. Invester i en god varmepumpe som er snill med lommeboken. Spør gjerne oss om råd for hvordan du øke bruksgleden i ditt basseng.

En god treningsform uansett form


Trening i vann er en fantastisk løsning for de aller fleste. Ikke bare kjennes det lettere, da du kun kjenner 10% av din egen kroppsvekt, du vil også bruke ti ganger mer energi. Dermed er dette en treningsform verdt å ta vare på, også om plagene avtar.

Skal du ned i vekt, jobbe med sommerkroppen eller rett og slett bare ta vare på kroppen, er det greit å merke seg at vanntrening gir økt forbrenning. Vanntrening i 30 minutter tilsvarer det samme som halvannen time på land. Du forbrenner faktisk omtrent 650 kalorier i timen!

Ikke bare svømming


Det er mange måter å trene på i basseng, både med og uten hjelpemidler. For mange vil svømming være det mest naturlige. For mennesker med nakkesmerter vil kanskje ikke dette være den foretrukne vannaktiviteten.

Høye kneløft og spensthopp i vann er veldig gode øvelser. Det samme gleder løping i vann. Bassengkanten er et veldig godt hjelpemiddel. Her kan du arbeide med beinløft (mageøvelser hvor du løfter beina strakt foran deg), sykling med beina eller padling med beina mens du holder i kanten. Her er det bare kreativiteten som setter grenser, og husk at du tar hensyn til dine begrensninger med tanke på alvorlighetsgraden av dine plager.

Eget basseng?


For optimal effekt av treningen bør den gjennomføres jevnlig. Vurderer du basseng i egen hage?Snakk med oss for gode råd. Vi har over 20 års erfaring, og kan hjelpe til med alt fra søknader, graving og installasjon.



<< Tilbake